Butiksundersökning

Butiksundersökning 

Undersök minst tre nätbutiker inom en viss bransch. Undersökningen skall mynna ut i en jämförelse mellan olika alternativ. De branscher ni ska titta närmare på i första hand är böcker, musik, klädhandel, inredning samt vitvaror. Väljer du/ni istället att undersöka företag som handlar med sådana produkter som är tänkt i din egen affärsidé UF, så är det förstås ännu bättre.  

A. Börja med att välja en av ovanstående branscher. Välj därefter ut en produkt som du skall jämföra priserna på.

 

B. Välj ut tre nätbutiker som representerar den bransch du valt. Besök nätbutikernas hemsidor och granska dem omsorgsfullt. Butikerna skall jämföras på följande punkter:

  1. Antal klick för att komma till varan?
  2. Hur stort är sortimentet, smalt-brett, grunt-djupt?
  3. Vilka hjälpmedel har sidan, har den lättanvända sökfunktioner, köptips och erbjudanden?
  4. Vad krävs för att få beställa? Måste man bli medlem, krävs ett minsta köp etc.
  5. Verkar butiken uppdatera sina erbjudanden regelbundet
  6. Hur bekräftar butiken att de tagit emot beställningen?
  7. Köpvillkor? Vilka kostnader tillkommer utöver varans pris?
  8. Hur skall man göra om man inte blir nöjd
  9. Övrigt. Egna frågor

Sammanställ undersökningen i en tabell eller på annat överskådligt vis.

C. Vilken butik tycker du är bäst?

D. Beskriv de egenskaper du tycker är viktigast för en nätbutik.

E. Gör en prisjämförelse med traditionella butiker. Ta reda på vad de varor som du valt att jämföra med kostar i butikerna. Är de billigast i nätbutiken eller i traditionella butiken? Finns det något som talar för nätbutikens fördel även om den inte är billigast?

G. Gör en presentation av ert/ditt resultat, förslagsvis PowerPoint, och förbered en kort, ca. 10-15 minuter, presentation av ditt resultat.  Lycka till.

 e-shop.png

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)