Marknadsföring
Att synas på nätet
Lektion 8
Marknadsplan
- Nulägesanalys - Var är jag
- Marknadsföringsmål - Vart vill jag
- Handlingsplan (Strategier, Kampanjer) - Hur tar jag mig dit, hur gör jag konkret
- Uppföljning - Hur gick det
Nulägesanalys - Hur ser din marknad ut just nu?
- Undersök kunderna
- Beteende
- Köpvanor
- Undersök konkurrenterna
- Kundfördelar
- Sortiment
- Produkturval
- Priser
- Köpevillkor
- Hemsidans utseende
- Användarvänlighet
Nulägesanalys SWOT-analys
SWOT-analys (SWOT är en akronym byggd på de engelska orden "Strengths", "Weaknesses", "Opportunities" och "Threats") är ett frekvent förekommande företagsekonomiskt planeringshjälpmedel, där man försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot vid en strategisk översyn.
Styrkor -man är marknadsledare, goda resurser, bra kompetens
Svagheter - okänd bland kunderna, dålig kvalitet, höga priser
Möjligheter - ekonomiskt klimat (låg- eller högkonjunktur), teknik (nya uppfinningar)
Hot - konkurrenternas aktivitet (ny lansering av en produkt)
Marknadsföringsmål
- Varumärke - ”Inom ett år ska 20 % inom målgruppen känna till mitt varumärke”
- Besök - ”Av de som fått min direktreklam ska 5 % besöka min webbplats”
- Försäljning - ”Målet är att under
första halvåret få
30 beställningar via webbplatsen” - Relation - ”Mer än 10 % av webbplatsens besökare ska beställa vårt nyhetsbrev”
Målen ska vara smarta:
Smart är en modell för att underlätta vid formulering av mål för projekt, försäljning, personlig utveckling osv. Modellen är speciellt användbar när mål skall sättas med fler inblandade då den ger ett gemensamt ramverk att hålla sig inom. Bokstäverna står för:
Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidssatt
Ibland påträffas olika alternativ till ordet accepterat, såsom attraktivt eller ambitiöst. Även ordet tidssatt byts ibland mot tidsatt (med bara ett s), tidsbestämt eller tidsbegränsat, som dock inte innebär någon betydelseförändring.
Handlingsplan (Strategier, Kampanjer)
- Kampanjplanering
- Sätta mål
- Välja målgrupp - segment
- Välja medier och aktiviteter
- När var hur?
- Genomförande
- Utvärdering
Segment - gruppera kunder
- Segmentet ska vara tillräckligt stort för att vara lönsamt.
- Segmentet ska vara mätbart. (Gå att kvantifiera, t.ex. antal fritidshus- ägare.)
- Segmentet ska vara tillgängligt. (Kunna effektivt nås med marknadsföring och reklam.)
Välja medier och aktiviteter - Kampanjplanering
- Traditionella medier
- Marknadsföring
på nätet
- Sociala medier
- Bloggar
- Annonser
- Banners
- Virusmarknadsföring
- Sökordsoptimering - SEO
- AdWords
Marknadsföring på nätet i olika typer
Det finns en hel del olika sätt att marknadsföra sig på Internet och vi tänkte ta upp några olika sätt att marknadsföra sig på.
• Sociala medier
Det snackas mycket om detta just nu och faktum är att för många är detta ett
bra val att välja när du väljer marknadsföring på internet. Facebook och
Twitter är våra två största sociala medier med miljoner användare i alla
målgrupper.
• Bloggar
Marknadsföring på internet kan också ske genom att du startar upp en blogg och
skaffar läsare till bloggen.
• Annonser
Annonser läser vi ofta på internet, köp och säljsajter som t.ex. Blocket har
blivit stora när det gäller detta. Där kan du lägga in en företagsannons som
beskriver din produkt eller tjänst och en länk till din hemsida så att de som
är intresserade kan läsa mer.
• Bannerannonsering
När man väljer banners för att marknadsföra sig på internet är det viktigt att
man vet vart sin målgrupp befinner sig. För att denna typ av marknadsföring på
nätet ska ge dig något så se till att bannern visas upp på sidor din målgrupp
besöker
• Sökordsoptimering
Den kanske absolut bästa marknadsföringen på internet är sökordsoptimering.
Sökordsoptimering innebär att du har optimerar upp dig på ett ord så högt upp
som möjligt i träfflistan på sökmotorerna.
SEO (Search Engine Optimization) Sökmotoroptimering
- Att se till att min sida kommer högt upp i träfflistan – sidan 1
- Att se till att det som syns av min sida får besökaren att klicka länken
- Behålla – och helst öka – den höga placeringen över tid
- Tekniskt handlar det om strukturerad kod och lätt avläsbara sidor, men viktigt är också struktur och innehåll samt begripliga adresser
Uppföljning av kampanjen
- Hur gick det?
- Bra med mätbara mål
- Google analytics
- Loggfiler
- var kommer besökarna ifrån e-post, Google, Banner
Uppgifter:
Repetera:
- Vilka fyra delar består en marknadsplan av?
- Nämn fyra områden man kan sätta marknadsmål inom.
- Varför ska man följa upp sin marknadaplan?
- Gör en SWOT-analys. Vilka är ditt UF-företags Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Risker/hot?
Projektarbetet ”skapa en e-butik”
Loggbok ska föras varje tillfälle du arbetar med projektet . Skriv i ett word-dokument
- Datum
- Närvarande grupp-medlemmar
- Vad du har gjort,
- Hur lång tid det tog,
- Reflektion över projektarbetet – vad du tänkte och upplevde
Skriv kort vid varje tillfälle, annars är det lätt att glömma.
Kom ihåg - Att loggboken är ett mycket användbart verktyg för dig för att kunna blicka tillbaka på vad du gjort under arbetet med ditt projekt. Loggboken är en del av det underlag som jag har vid betygssättning. Varje elev bedöms individuellt.
Klart om en vecka
- Ta fram bilder på era produkter
- Pris på era produkter
- Text om era produkter
- Kategorisera produkterna, skriv hur navigation ska vara på er e-butik.