Prov 1 Instuderingsfrågor

Del 1

  1. Vad betyder B2B, B2C och C2C?
  2. Nämn minst tre sätt på vilka ett företag kan använda Internet.
  3. Vilka fyra frågor bör en affärsidé ge svar på?
  4. Vilka resurser är viktiga för en webbutik?
  5. Hur är en hierarkiskt organiserad hemsida organiserad?
  6. Varför är det viktigt att utgå ifrån en tänkt besökare när man utformar en hemsida?
  7. Vilka är de fyra delarna i en marknadsplan?
  8. Förklara vad direktbeställning går ut på.
  9. Vilka områden bör en policy för hantering av missnöjda kunder innehålla?

Del 2

1 Sälja via hemsidan eller ej

En del tillverkare av konsumentvaror har haft egna hemsidor och tidvis även sålt sina produkter via hemsidan.

A Vilka för- och nackdelar finns det med att en tillverkare säljer varor via sin hemsida samtidigt som huvuddelen av försäljningen sker via detaljhandeln?

B Tycker du att sportskotillverkaren Nike ska sälja sina skor via den egna hemsidan? Motivera ditt svar.

2 Fiskespecialisten ska starta webbutik

Hampus och Astrid har beslutat sig för att sälja avancerad flugfiskeutrustning via en webbutik. Flugfiskeentusiasten ska kunna finna allt han behöver på Fiskespecialistens hemsida.

A. Beskriv Fiskespecialistens profil.

B. Beskriv Fiskespecialistens sortiment med begreppen brett eller smalt, djupt eller grunt.

C. Vilka resurser behöver Fiskespecialisten för sin verksamhet?

D. Ta fram två saker som talar för och två som talar emot att Fiskespecialisten kan bli lönsam.

 


3 Beskriv hemsidor

Beskriv följande tre hemsidor inom följande områden:

 image001.jpg

  1. http://eleven.se/

 image003.jpg

2. http://www.fjallraven.se/

 image005.jpg

3. http://www.hp.com

4 Nulägesanalys åt Kameran

Kameran är en webbutik i planeringsstadiet. Tanken är att sälja systemkameror av kända varumärken som Nikon och Canon via webben. Framförallt vänder sig butiken till den avancerade hobbyfotografen. Webbutikens grundare Ludmilla Kovacevic arbetar nu med marknadsplanen.

A Vad tycker du att Ludmilla ska ta reda på om sina kunder? Ge henne två förslag på hur hon ska få fram denna information.

B Vad behöver Ludmilla veta om sina konkurrenter? Ge Ludmilla två förslag på hur hon kan få fram den informationen.

 

5 Marknadsföring åt Videoshop

Videoshop är en nystartad webbutik för videofilmer. Videoshop har specialiserat sig på actionfilmer. Allt är nu klart för introduktion av webbutiken.

A Beskriv Videoshops kundgrupp.

B Ge exempel på traditionella medier som du tycker att Videoshop ska använda i sin introduktionskampanj. Motivera ditt val.

C Vilka digitala medier ska Videoshop använda sig av för introduktionen. Motivera ditt val.

Del 3

1 Vilka delar är nödvändiga?

Nämn fem delar på en webbutiks hemsida som du anser är nödvändiga.

2  Vilken logistiklösning ska de ha?

Samlargubben ska sälja modelljärnvägar och tillbehör till modelljärnvägar via en hemsida på internet. Sortimentet består av ett stort antal produkter av kända märken, t ex Märklin. Men butiken ska också sälja produkter från ett stort antal entusiastföretag som tillverkar specialmodeller med relativt liten efterfrågan. Tanken är att modelltågsentusiasten ska kunna hitta allt som behövs hos Samlargubben. Alla varor köps direkt från tillverkaren som kan ha högst skiftande leveranstider. Märklin brukar t ex leverera snabbt eftersom de har ett stort standardsortiment, medan småföretag som specialiserat sig på t ex gamla svenska rälsbussar kan ha en leveranstid på flera veckor.

A Tycker du att Samlargubben ska arbeta med eget lager eller ska de arbeta med direktbeställning? Motivera ditt svar.

B Om Samlargubben har lager ska de då ha ett eget eller bör de lägga ut det på entreprenad? Motivera ditt svar.

C Hur tycker du att Samlargubben ska sköta leveranserna till kunderna i Sverige? Motivera ditt svar.

3 Kundvård i Nätverksbutiken

Nätverksbutiken säljer utrustning för nätverkslösningar, antingen trådlösa eller via kabel. Kundkretsen är framförallt privatpersoner och mindre företag. Nätverkslösningarna är komplicerade och många kunder har stora problem med att välja vilken utrustning som passar bäst. Därför inser Nätverksbutiken att de måste tänka igenom sin kundvård.

A Hur ska Nätverksbutiken ta hand om kunderna när köpet genomförs?

B Hur ska Nätverksbutiken ta hand om kunderna efter köpet? Ge minst två förslag på kundvårdande aktiviteter som du tycker att Nätverksbutiken ska använda sig av.

C Hur ska Nätverksbutiken ta hand om kunder som blir missnöjda? Ska kunderna ha bytesrätt och öppet köp? Motivera ditt svar.

 

image007.jpg

 

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)